Een studie van Assuralia bracht aan het licht dat een verzekeringsmakelaar aan belang wint. Hieronder volgen de resultaten uit dit onderzoek (01/2017):
De Belgische consument ziet het bos niet meer door de bomen. De kennis over verzekeringen in zowat alle domeinen is laag: 72% van de mensen geeft aan verloren te lopen in de veelheid aan verzekeringen. De Belg heeft er ook geen idee van hoeveel zijn of haar gezin op jaarbasis uitgeeft aan verzekeringen: 60% weet dit niet.
De consument ziet de makelaar als een vertrouwenspersoon die voor hem op neutrale wijze de juiste verzekeringen kan kiezen uit dat kluwen, met een correcte prijs-kwaliteitsverhouding. Met 62% staat vertrouwen namelijk op nummer 2 van redenen om te kiezen voor een bepaalde makelaar, na advies en dienstverlening. Niettegenstaande het gebrek aan kennis is de Belg wel gerust in zijn verzekeringen. Het gevolg van deze paradox is dat de consument soms niet goed verzekerd is: soms is hij oververzekerd, soms onderverzekerd, soms is hij verkeerd verzekerd. Daarom is het belangrijk dat de makelaar als gids kan optreden voor consumenten, volgens Kelly Schamphelaere (directrice van FVF, de beroepsfederatie voor verzekeringsmakelaars).
Een verzekeringsmakelaar komt niet enkel tussen bij het zoeken naar de meest passende verzekering, maar begeleidt de consument ook doorheen zijn leven.
Zo is het belangrijk om af en toe uw polissen opnieuw te bekijken omdat bepaalde situaties andere verzekeringen vereisen. Een huwelijk, samenwonen, relatiebreuk, kindje,… kunnen ervoor zorgen dat iemand minder goed verzekerd is dan men dacht. Het tegenovergestelde geval van onnodige oververzekering komt ook vaak voor bij een verandering. Als verzekeringsmakelaar zorgen wij ervoor dat uw verzekeringen telkens up to date blijven. Goede communicatie is dan ook van cruciaal belang natuurlijk.
Via onze website kunt u ons alvast wijzigingen in uw situatie doorgeven. U kunt dit gerust ook telefonisch doen of door een afspraak te maken.
We geven hieronder graag enkele relevante voorbeelden mee:
Hospitalisatieverzekering
Een verandering in uw leefomstandigheden heeft invloed op vele verzekeringen. Zo kan u bij een huwelijk of wettelijk samenwonen ervoor kiezen om over te stappen naar de hospitalisatieverzekering van uw partner, als de voorwaarden beter zijn. In geval van scheiding of relatiebreuk kunt u deze verzekering ook individueel afsluiten. Indien u dat niet wilt, bent u wettelijke verplicht een andere hospitalisatieverzekering af te sluiten om u zo te beschermen tegen eventuele medische kosten.
Familiale verzekering
In een huwelijk of wettelijk samenwonen dekt een familiale verzekering de aansprakelijkheid van alle huisgenoten wanneer er schade wordt veroorzaakt aan derden. Bij een relatiebreuk dient één van de twee ex-partners uiteraard zelf deze verzekering af te sluiten. Als u als alleenstaande co-ouder een of meer kinderen opvoedt, dient u overigens te kiezen voor het gezinstarief om uw kinderen mee te verzekeren.
Brandverzekering
Bij samenwonen of huwelijk kan één inboedelverzekering worden opgezegd. De andere verzekering moet natuurlijk wel worden aangepast aan de nieuwe situatie om goed verzekerd te blijven.
Autoverzekering
Wist u dat het belangrijk is om ons te melden dat u medebestuurder bent van de auto van uw partner? Deze melding kan bij een onverhoopte relatiebreuk de premie van een nieuwe autoverzekering op uw naam positief beïnvloeden.
Levensverzekering
In een levensverzekering is een begunstigingsclausule opgenomen, waarin staat vermeld wie uw begunstigden zijn. Als uw relatie eindigt, dient u dit te melden aan ons. Een eventueel nieuwe begunstigde dient u ook door te geven. Wij kunnen dan met een eenvoudige bijlage aan de levensverzekering zorgen dat de begunstigingsclausule wordt aangepast, zodat de juiste personen straks recht hebben op uw nalatenschap.
Advies nodig?
Het spreekt voor zich dat het belangrijk is dat wij dus altijd op de hoogte zijn van uw persoonlijke situatie en van uw juiste adresgegevens. Ook is het zeker goed om eens te controleren of al uw verzekeringen nog up-to-date zijn. Wij helpen u daar graag bij.
Steeds tot uw dienst